nauki ścisłe
dodano: 2016-01-26
Dziecko na drodze

„Zanim wejdziesz na jezdnię, rozejrzyj się uważnie!” „Spójrz w lewo, potem w prawo i znów w lewo!” Te wskazówki na temat bezpiecznego przechodzenia przez ulicę znane są od pokoleń w różnych kulturach. Pomimo to wypadki drogowe pozostają jednymi z najczęstszych przyczyn urazów ciała i śmierci dzieci na świecie. W Unii Europejskiej odsetek zgonów wśród pieszych jest wyższy w przypadku dzieci poniżej 14 roku życia niż osób z jakiekolwiek innej grupy wiekowej, wyjąwszy ludzi w podeszłym wieku; w USA spośród dzieci zabitych przez auta niemal jedna czwarta to piesi. Szczególnie zatrważające dane pochodzą z Izraela, gdzie wypadki śmiertelne z udziałem dzieci stanowią 20% zgonów wśród pieszych.
Badania wykazały, że dzieci mają mniejsze doświadczenie niż dorośli w rozpoznawaniu zagrożeń na drodze. Anat Meir, wykładająca inżynierię przemysłową i zarządzanie na Ben-Gurion University of the Negev i Holon Institute of Technology w Izraelu, postanowiła ustalić, jakiego typu zachowania prowadzą do wypadków, i opracować działania korygujące.

Realizując swój projekt, korzystała z możliwości oferowanych przez wirtualną rzeczywistość, aby nie narazić uczestników eksperymentu na zagrożenie. W 2013 roku Meir i jej współpracownicy stworzyli symulację 18 typowych ulic w Izraelu i wykorzystali urządzenia do śledzenia ruchu gałki ocznej (eye trackers), by sprawdzić, jak 46 dorosłych i dzieci (w wieku od siedmiu do 13 lat) ocenia warunki sprzyjające bezpiecznemu przechodzeniu przez ulicę. Okazało się, że 7–9-letnie dzieci charakteryzuje najmniejsza ostrożność przy przekraczaniu jezdni – zwykle bez wahania wchodziły na wirtualną drogę, nawet wówczas, gdy ich pole widzenia było ograniczone. „Przyglądający się temu rodzice reagowali: ‘Nie mogę uwierzyć, że moje dziecko w tym momencie weszło na ulicę!’ – opowiada Meir. – Ten eksperyment otworzył dorosłym oczy na to, jak ich pociechy radzą sobie w takiej sytuacji”. Starsze dzieci nie wypadły o wiele lepiej, choć przyczyny słabego wyniku były inne. Często zwlekały z decyzją, zbyt długo stojąc na krawężniku – co wskazuje na to, że w mniejszym stopniu niż dorośli potrafią odróżnić bezpieczne sytuacje od ryzykownych – a z rozmów z nimi wynikało, że nie rozumieją, jaki wpływ na bezpieczeństwo w trakcie przechodzenia przez ulicę mają czynniki takie, jak prędkość samochodu i pole widzenia.

Wydaje się, że określone działania mają wpływ na poprawę bezpieczeństwa dzieci na drodze. W najnowszym badaniu przeprowadzonym przez Meir, opisanym w Accident Analysis & Prevention, 24 dzieci w wieku od siedmiu do dziewięciu lat przeszło 40-minutowe szkolenie z zakresu identyfikacji zagrożeń. Następnie te, które uczestniczyły w kursie, i te z grupy kontrolnej wzięły udział w wirtualnym zadaniu polegającym na przechodzeniu przez ulicę. Gdy porównano ich wyniki, okazało się, że dzieci, które otrzymały wskazówki dotyczące zasad bezpieczeństwa na drodze, znacznie lepiej radziły sobie z przechodzeniem przez jezdnię niż uczestnicy grupy kontrolnej. Umiejętności dzieci z pierwszej grupy były w tym zakresie niemal tak duże, jak dorosłych.
Obecnie Meir i decydenci zastanawiają się, jak wykorzystać wyniki tych badań w realnym świecie. „Uzyskane wnioski są ważne, ponieważ nie można opracowywać planu działań, nie rozumiejąc problemu – mówi Joseph Kearney, profesor informatyki i prodziekan ds. badań i infrastruktury na University of Iowa, który nie uczestniczył w projekcie. – Teraz w gestii osób, które stąpają twardo po ziemi, pozostaje decyzja, jak mają wyglądać programy szkoleniowe dla dzieci i rodziców uczące dobrych nawyków związanych z przechodzeniem przez ulicę”.
Rachel Nuwer

Więcej w miesięczniku „Świat Nauki" nr 02/2016 »
Drukuj »
Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany.
Aktualne numery
06/2017
10/2016 - specjalny
Kalendarium
Maj
27
W 2009 r. rozpoczęła się załogowa misja kosmiczna Sojuz TMA-15.
Warto przeczytać
Odkrycia Svante Pääbo zrewolucjonizowały antropologię i doprowadziły do naniesienia poprawek w naszym drzewie genealogicznym. Stały się fundamentem, na którym jeszcze przez długie lata budować będą inni badacze

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło

dodano: 2016-01-26
Dziecko na drodze

„Zanim wejdziesz na jezdnię, rozejrzyj się uważnie!” „Spójrz w lewo, potem w prawo i znów w lewo!” Te wskazówki na temat bezpiecznego przechodzenia przez ulicę znane są od pokoleń w różnych kulturach. Pomimo to wypadki drogowe pozostają jednymi z najczęstszych przyczyn urazów ciała i śmierci dzieci na świecie. W Unii Europejskiej odsetek zgonów wśród pieszych jest wyższy w przypadku dzieci poniżej 14 roku życia niż osób z jakiekolwiek innej grupy wiekowej, wyjąwszy ludzi w podeszłym wieku; w USA spośród dzieci zabitych przez auta niemal jedna czwarta to piesi. Szczególnie zatrważające dane pochodzą z Izraela, gdzie wypadki śmiertelne z udziałem dzieci stanowią 20% zgonów wśród pieszych.
Badania wykazały, że dzieci mają mniejsze doświadczenie niż dorośli w rozpoznawaniu zagrożeń na drodze. Anat Meir, wykładająca inżynierię przemysłową i zarządzanie na Ben-Gurion University of the Negev i Holon Institute of Technology w Izraelu, postanowiła ustalić, jakiego typu zachowania prowadzą do wypadków, i opracować działania korygujące.

Realizując swój projekt, korzystała z możliwości oferowanych przez wirtualną rzeczywistość, aby nie narazić uczestników eksperymentu na zagrożenie. W 2013 roku Meir i jej współpracownicy stworzyli symulację 18 typowych ulic w Izraelu i wykorzystali urządzenia do śledzenia ruchu gałki ocznej (eye trackers), by sprawdzić, jak 46 dorosłych i dzieci (w wieku od siedmiu do 13 lat) ocenia warunki sprzyjające bezpiecznemu przechodzeniu przez ulicę. Okazało się, że 7–9-letnie dzieci charakteryzuje najmniejsza ostrożność przy przekraczaniu jezdni – zwykle bez wahania wchodziły na wirtualną drogę, nawet wówczas, gdy ich pole widzenia było ograniczone. „Przyglądający się temu rodzice reagowali: ‘Nie mogę uwierzyć, że moje dziecko w tym momencie weszło na ulicę!’ – opowiada Meir. – Ten eksperyment otworzył dorosłym oczy na to, jak ich pociechy radzą sobie w takiej sytuacji”. Starsze dzieci nie wypadły o wiele lepiej, choć przyczyny słabego wyniku były inne. Często zwlekały z decyzją, zbyt długo stojąc na krawężniku – co wskazuje na to, że w mniejszym stopniu niż dorośli potrafią odróżnić bezpieczne sytuacje od ryzykownych – a z rozmów z nimi wynikało, że nie rozumieją, jaki wpływ na bezpieczeństwo w trakcie przechodzenia przez ulicę mają czynniki takie, jak prędkość samochodu i pole widzenia.

Wydaje się, że określone działania mają wpływ na poprawę bezpieczeństwa dzieci na drodze. W najnowszym badaniu przeprowadzonym przez Meir, opisanym w Accident Analysis & Prevention, 24 dzieci w wieku od siedmiu do dziewięciu lat przeszło 40-minutowe szkolenie z zakresu identyfikacji zagrożeń. Następnie te, które uczestniczyły w kursie, i te z grupy kontrolnej wzięły udział w wirtualnym zadaniu polegającym na przechodzeniu przez ulicę. Gdy porównano ich wyniki, okazało się, że dzieci, które otrzymały wskazówki dotyczące zasad bezpieczeństwa na drodze, znacznie lepiej radziły sobie z przechodzeniem przez jezdnię niż uczestnicy grupy kontrolnej. Umiejętności dzieci z pierwszej grupy były w tym zakresie niemal tak duże, jak dorosłych.
Obecnie Meir i decydenci zastanawiają się, jak wykorzystać wyniki tych badań w realnym świecie. „Uzyskane wnioski są ważne, ponieważ nie można opracowywać planu działań, nie rozumiejąc problemu – mówi Joseph Kearney, profesor informatyki i prodziekan ds. badań i infrastruktury na University of Iowa, który nie uczestniczył w projekcie. – Teraz w gestii osób, które stąpają twardo po ziemi, pozostaje decyzja, jak mają wyglądać programy szkoleniowe dla dzieci i rodziców uczące dobrych nawyków związanych z przechodzeniem przez ulicę”.
Rachel Nuwer