wszechświat
dodano: 2016-03-22
Zagadka ciemnej energii

Adam G. Riess i Mario Livio

W każdej sekundzie wszechświat staje się coraz większy. Galaktyki odsuwają się od siebie, gromady galaktyk oddalają się od innych gromad, a pusta przestrzeń znajdująca się między wszelkimi obiektami nieustannie się rozszerza. To wiedzieliśmy już w latach 20. ubiegłego wieku, kiedy Edwin Hubble i inni obserwatorzy odkryli ekspansję Wszechświata. Jednakże znacznie później astronomowie stwierdzili, że proces ten przyspiesza: tempo rozszerzania się Wszechświata wzrasta, czyli w każdym momencie galaktyki oddalają się od siebie szybciej niż przed chwilą.

W 1998 roku do tego zadziwiającego wniosku doszedł jeden z nas (Riess) wspólnie ze współpracownikami, którymi współkierował Brian Schmidt z Australian National University. Konkluzja była oparta na pomiarach rozbłysków odległych supernowych. W tym samym roku inny zespół, kierowany przez Saula Perlmuttera z University of California w Berkeley, opublikował analogiczne wyniki otrzymane podobną metodą. Wniosek był nieunikniony: coś powoduje, że ekspansja Wszechświata nabiera tempa. Ale co to jest?

Źródłu siły rozrywającej Wszechświat – czymkolwiek by było – nadaliśmy nazwę „ciemna energia”. Po prawie dwóch dekadach badań fizyczna natura ciemnej energii jest niemal równie niejasna, jak 18 lat temu. W rzeczywistości, ostatnie obserwacje wydają się jeszcze bardziej komplikować obraz, gdyż nie są zgodne z najpopularniejszymi teoriami.
Nurtuje nas kilka zasadniczych pytań. Czym jest ciemna energia? Dlaczego jest znacznie słabsza, niż przewiduje to większość najprostszych teorii (a mimo to na tyle silna, że mogliśmy ją wykryć)? Co dla przyszłości Wszechświata oznacza istnienie ciemnej materii? I wreszcie, czy z dziwnych własności ciemnej energii wynika, że parametry naszego Wszechświata są przypadkowe – innymi słowy, czy nasz Wszechświat jest tylko częścią ogromnego wieloświata zawierającego inne wersje kosmosów, a każda z nich obdarzona jest innymi cechami i innymi wartościami ciemnej energii?

Trwa już zmasowany atak mający na celu identyfikację natury ciemnej energii, a kilka nowych projektowanych obserwatoriów może sprawić, że w tej sprawie uczynimy szybkie postępy. W ciągu najbliższej dekady spodziewamy się znaleźć odpowiedzi na te pytania i zrozumieć naturę kosmicznego przyspieszenia – albo poddać się i pozostawić rozwiązanie niektórych tajemnic na nieokreśloną przyszłość.

Więcej w miesięczniku „Świat Nauki" nr 04/2016 »
Komentarze
Dodany przez: androalien | 2017-01-11
@senczyna Powiedzieć, że mózg nie podlega czemuś takiemu jak czas jest czystym nadużyciem. Tak sam mózg jak i myśli podlega upływowi czasu. Czasoprzestrzeń jest w miejscu gdzie jest ruch. Einstain.
Dodany przez: Senczyna | 2016-07-23

Jeżeli Kosmos powstał 13,8 miliarda lat temu w ułamku sekundy wskutek inflacji do prawa przyrody jakie istniały przed jego powstaniem i spowodowały jego powstanie nie mogły zaniknąć. Dowodem na to jest powstawanie zjawisk uznawanych przez religie za cudowne. Tłumaczyć je możemy tym, że ludzie przy pewnym stanie umysłu w czasie modlitwy nieświadomie wpływają (programują) swe otoczenie powodując rejestrowane pojawianie się na posągach czy obrazach  łez,  kropel krwi czy oleju lub uzdrowienia. Nasz umysł przypomina przecież świat z przed powstania kosmosu bo nie ma wymiarów, nic nie waży, a czas w nim nie płynie. Możemy myśleć o tym co było wczoraj i za chwilę omawiać plany na przyszłość. Tych zjawisk nie powinniśmy ignorować tylko dlatego, że ich nie można powtórzyć na razie w laboratoriach. Co więcej jeżeli są ludzie którzy potrafią powiedzieć na podstawie zdjęcia, gdzie znajduje się ciało osby zmarłej i tam się je odnajduje to dowodzi, że informacje o tej osobie są gdzieś zarejestrowane. Mając takie informacje i możliwość wytwarzania substancji rejestrowanych obecnie przez religie można przyjąć, że w przyszłości będzie można tych ludzi przywrócić do życia w wieku dla nich najbardziej odpowiednim. Taka teoria jest równie ważna i ciekawa jak teoria o istnieniu ciemnej energii. Daje w sposób naukowy ludziom nadzieję na życie po życiu w przyszłości. Zdolności wskazywania miejsca osób zaginionych i zmarłych posiada Krzysztof Jackowski. Wiele jego wskazań potwierdziła policja w internecie na stronie pana Jackowskiego. Zdolności odnajdywania zaginionych i zmarłych już osób na podstawie ich zdjęć miał O Czesław Klimuszko i inż. StefanOssowiecki.

04/2017
Kwiecień
W 1968 r. w Słubicach zmierzono rekordową na terenie Polski temperaturę w kwietniu (+30,9 °C).

dodano: 2016-03-22