wszechświat
dodano: 2016-11-22
Rzeźbienie krajobrazu Księżyca

Oblicze Księżyca ma olbrzymie lewe oko − krater o średnicy 1200 km zwany Morzem Deszczów. Niecka ta powstała około 4 mld lat temu w wyniku uderzenia dużego ciała kosmicznego. Jak dużego? „Rozmiarów mniej więcej stanu New Jersey” − mówi Peter H. Schulz, geolog planetarny z Brown University, który opublikował w Nature nowe oszacowanie wielkości owej planetoidy. Schulz wraz ze swoim współpracownikiem Davidem A. Crawfordem wziął pod uwagę formacje widoczne na powierzchni Księżyca − w szczególności bruzdy rozchodzące się promieniście od miejsca kolizji, wyżłobione przez rozlatujące się odłamki skalne. Na podstawie pomiarów tych bruzd oraz eksperymentów laboratoryjnych badacze obliczyli masę planetoidy, jej prędkość i kąt upadku. Otrzymana w ten sposób wartość masy jest dziesięciokrotnie większa od wcześniejszych oszacowań, które opierały się na symulacjach komputerowych, co uświadamia nam dobitnie, jak mało wciąż wiemy o początkach Układu Słonecznego, mówi Schultz.     Karl J.P. Smith

W LICZBACH

10 km
Szacowana średnica planetoidy, która około 66 mln lat temu uderzyła w powierzchnię Ziemi na obszarze obecnego Meksyku, tworząc krater Chicxulub i przyczyniając się do zagłady dinozaurów.

10 km
Szacowana średnica planetoidy, w wyniku upadku której powstał Vredefort, największy z potwierdzonych kraterów uderzeniowych na Ziemi.

250 km                                                                                                                                    Nowo oszacowana średnica planetoidy, której upadek utworzył Morze Deszczów na Księżycu.

Więcej w miesięczniku „Świat Nauki" nr 12/2016 »
06/2017
Maj
W 1919 r. obserwacja przesunięcia położenia gwiazd podczas zaćmienia Słońca potwierdziła teorię względności Alberta Einsteina.

dodano: 2016-11-22