człowiek
dodano: 2016-12-21
Prawdziwa natura

Każdy właściciel domowego pupila potwierdzi, że ludzie nie są jedynymi stworzeniami mającymi osobowość. Ale wśród zwierząt nie są nimi też tylko psy i koty. W ostatnich latach naukowcy potwierdzili, że przedstawiciele wielu gatunków, od krabów pustelników przez szczury aż po ryby, mają unikalne skłonności, wykazując behawioralne różnice utrzymujące się zarówno w czasie, jak i w różnych sytuacjach życiowych.

Jak jednak interakcje społeczne wpływają na osobowości jednostek? Biolog z University of Bristol Christos C. Ioannou i jego współpracownicy starali się poznać to zjawisko, badając niewielkie rybki nazywane ciernikami, zamieszkujące słonawe przybrzeżne wody północnej półkuli. „W naturze żyją w pojedynkę lub w grupach społecznych”, co czyni je idealnym modelem do badań osobowości w różnych sytuacjach, mówi Ioannou. Badacze wzięli 80 rybek i umieścili każdą z nich pod osłoną na końcu zbiornika. Na przeciwległym końcu znajdował się pokarm. Przepłynięcie przez zbiornik do pokarmu było dla cierników ryzykowne, ponieważ zazwyczaj otwarte wody wystawiają je na niebezpieczeństwo ze strony drapieżników.

Każda z ryb zachowywała się w stały sposób przez kilkanaście dni. Odważniejsze szybko porzucały bezpieczną kryjówkę i podążały w kierunku pokarmu. Bardziej nieśmiałym wyjście z ukrycia zajmowało więcej czasu i płynęły ostrożniej. Jednak, gdy 10 cierników umieszczono pod osłoną wspólnie, różnice w osobowości zaczęły zanikać. Tak jak u ludzi, odważniejsze osobniki stawały się liderami grupy – aczkolwiek ostrożnymi. „Pierwsze osobniki wypływały z ukrycia stosunkowo szybko, wyglądało jednak na to, że orientowały się, że nikt za nimi nie podąża i czekały na pozostałe ryby, by się z nimi połączyć” – mówi Ioannou. Gdy później odłączano je od grupy, odzyskiwały swoją pierwotną osobowość. Wyniki badań opublikowano we wrześniu w Science Advances.

Nowe wyniki sugerują, że dynamika grupy ogranicza osobowości osobników, a naukowcy podkreślają, iż po raz pierwszy taki wpływ został bezpośrednio powiązany z konkretną przyczyną: potrzebą zgody w obliczu konieczności podjęcia ryzykownej decyzji.

W przeszłości badacze osobowości zwierząt skupiali się na osobnikach, ignorując zachowania grup, podczas gdy badacze zachowań grupowych skupiali się na grupach, pomijając odmienności osobnicze, potwierdza Mike Webster, badacz behawioru zwierząt z University of St. Andrews, który nie był zaangażowany w opisane badania. „Te badania łączą te dwa kierunki”, pokazując, że osobowości zwierząt są plastyczne, ale i stałe – potwierdza naukowiec.  Jason G. Goldman

Więcej w miesięczniku „Świat Nauki" nr 01/2017 »
09/2017
W 1974 r. amerykańska sonda Mariner 10 wykonała drugi przelot obok Merkurego.

dodano: 2016-12-21